Socjalizacja Szczeniąt

Zgodnie z zasadą "nie rób drugiemu co tobie nie miłe"  planuję skojarzenie wybierając odważnych rodziców o charakterze spełniającym wzorzec rasy, oraz socjalizuję szczenięta, aby wyrosły one nie tylko na piękne, ale przede wszystkim na zdrowe, spokojne, zrównoważone,   odważne i ciekawe świata szczenięta, tak aby przyszli właściciele byli zadowoleni ze swoich przyjaciół.

Od przyszłych nabywców wymagam kontynuacji socjalizacji szczeniąt do okresu dorosłego,
tak aby stały się one dobrymi obywatelami społeczeństwa.

Przykladowe zdjecia z socjalizacji naszego szczeniecia Guerry.

Poniżej przedstawiam program socjalizacji naszych szczeniąt.
źródło http://www.psy24.pl/1418-szczeniaczkowo.html

Faza prenatalna, gdy rozwija sie układ nerwowy szczeniąt - dbanie o stan emocjonalny suki podczas ciąży,zapewnienie jej maksymalnego stanu spokoju, zadowolenia; przytulanie i głaskanie suki zapewniające uśmiech na jej twarzy :), minimalizacja stresu suki, tak by zmniejszyć ryzyko urodzenia się nerwowych i strachliwych szczeniąt

Wczesna neurologiczna stymulacja szczeniąt zakończona pozytywnym doznaniem, czyli dostawieniem do sutka matki. 

Pomiędzy 3 a 16 dniem życia szczenięcia następuje gwałtowny rozwój układu nerwowego i dlatego w tym okresie pewne bodźce mają duży wpływ i szczególne znaczenie dla dalszego rozwoju oraz zwiększenia zaufania względem ludzi.
- Poprawa funkcjonowania naczyń serca 
- Wzmocnienie układu krążenia. 
- Wzmocnienie gruczołów wydzielających adrenalinę. 
- Zwiększona odporność na stres 
- Większa odporność na choroby.

W testach uczenia się, poddane wczesnej stymulacji szczenięta okazały się bardziej aktywne i eksplorujące niż ich współbracia nie poddani wczesnej stymulacji neurologicznej. W próbach rozwiązywania prostych problemów jak przejście przez labirynt nie stymulowane szczeniaki były niespokojne, krańcowo pobudzone i robiły więcej błędów. Szczenięta poddane stymulacji były bardziej spokojne, łatwiej i szybciej uczyły się przechodzić przez labirynt i nie wykazywały objawów stresu.

Socjalizacja z matką - od pierwszych chwil po porodzie.
Już w czasie karmienia szczenięta uczą się poznawania siły gryzienia i hamowania zachowań. A kiedy psia matka ‘zakręci’ stałe źródło ciepłego mleczka szczeniaki uczą się samodzielnego zdobywania pożywienia i nabywają typowej dla psów odwagi i żywotności. Uczą się wtedy radzenia z wyzwaniami. Zbyt wczesne rozdzielenie szczeniąt z matką  są wylęknione bądź agresywne, co jest wynikiem nieumiejętności radzenia sobie z wyzwaniami.

Socjalizacja z rodzeństwem miotowym - od 2 do 8 tygodnia życia.
Przez zabawę szczeniaczki uczą się zachowań z zakresu reakcji społecznych oraz podstawowych reguł psiej komunikacji, które okazują się niezbędne w dorosłym życiu.  
Szczególne ważne są nauki hamowania siły ugryzienia. Tu wielu niedoświadczonych hodowców popełnia błąd, rozdzielając szczenięta bawiące się w ten sposób.
Szczeniaki uczą się również żyć w społeczności, w której obowiązują stosunki dominacji i uległości, a te lekcje są absolutnie niezbędne dla przyszłych kontaktów społecznych.

3-10 tydzień życia –okres najintensywniejszej socjalizacji
–to czas tworzenia więzi oraz poznawania rzeczy i doświadczeń, z którymi psy będą mierzyć się w dorosłym życiu.

SOCJALIZACJA szczeniaczka - ZŁOTA 12 , którą należy powtarzać również w późniejszych tygodniach i miesiącach życia
To co pokażemy naszemu pieskowi w tym okresie zostanie na stałe w jego psychice i zaprocentuje w przyszłości tym, że pies będzie spokojnie reagował na tego typu bodźce.
Należy być pewnym, ze wszystkie doświadczenia szczeniaka są bezpieczne i pozytywne. Każde z nich powinno być pełne pochwał i smakołyków. Pamiętajcie, nic na siłę. Zwolnijcie i zwiększcie dystans gdy szczeniak się boi, ale systematycznie działajcie

12 RÓŻNYCH POWIERZCHNI, np.: drewno, parkiet, dywan, bruk, beton, linoleum, trawa, mokra trawa, ziemia, glina, muł, kałuże, głęboki piasek, w którym zapadaj się łapy, gazety, niespotykane powierzchnie jak stół, krzesło, stół wysypany drobnymi kamyczkami itp.

ZABAWA 12. RÓŻNYMI PRZEDMIOTAMI, np.: pluszowe zabawki, duże i małe piłki, twarde zabawki, dźwięczące zabawki, drewniane przedmioty, papier lub karton, pojemniki na mleko, sok, jogurty, rzeczy metalowe, klucze, itp.
Poznawanie obcych przedmiotów – zainteresowanie psa nowymi rzeczami, nagradzanie za odwagę

POZNANIE 12 RÓŻNYCH MIEJSC, poznawanie cywilizacji  np.: podwórko (codziennie), domy innych osób, podwórko szkolne, jezioro, staw, rzeka, łąka, łódka, piwnica, winda, samochód, poruszający się samochód, garaż, pralnia, kenel, gabinet weterynarza i salon psi (tylko, żeby powiedzieć cześć i kupa smaczków), itp.

POZNANIE I ZABAWA Z 12 RÓŻNYMI OSOBAMI (WYŁACZAJĄC RODZINĘ), np.: dzieci (Niemowlęta, kilkulatki, starsze dzieci, nastolatki), dorośli (głownie mężczyźni), młodzież, ludzie zachowujący sie głośno, ludzie nieśmiali, staruszkowie, ludzie na wózkach, kulejący, przechodnie, ludzie z laska, o kulach, noszący brodę i ogoleni, ubierający się dziwacznie i noszący mundury, kask, policjanci, listonosze, kurierzy, w kapeluszach, habitach, okularach słonecznych, z parasolami, ludzie różnych ras, ludzie lubiący  psy oraz nie entyzjastycznie do nich nastawieni,  itp. Aby pies był ufny w stosunku do ludzi, a jednocześnie właściwie się wobec nich zachowywał, należy zapoznać go z różnego "rodzajami" ludźmi
Poznawanie ludzi spoza stada i kojarzenie ich z pozytywnymi emocjami – chodzenie w gości lub zapraszanie ludzi do siebie, karmienie i głaskanie psa przez obce osoby (ale tylko za coś, np. siad), grzebanie psu w misce przez znajome osoby i trzymanie przez nie kości w trakcie ogryzania przez psa

POZNANIE 12 RÓŻNYCH ODGŁOSÓW (przy hałasie, trzeba zwrócić uwagę na komfort psychiczny szczeniaka): otwieranie drzwi garażu, dzwonek do drzwi, bawiące się dzieci, plączące, krzyczące dziecko, ciężarówki, motocykle, deskorolki, pralka, odkurzacz, zmywarka, wózki w sklepie, motorówka, klaskanie, głośne śpiewanie, spadający garnek, rżenie koni, odkurzacz, przeprowadzka, przyjęcie urodzinowe, itp.
uczenie się, że hałasy nie są złe – zabieranie w miejsca głośne, w których psu nie stanie się krzywda i stosowanie działań odstresowujących np. dokarmianie go lub zabawa

POZNANIE 12 SZYBKO PORUSZAJACYCH SIE PRZEDMIOTÓW np.: deskorolki, rolki, rowery, motocykle, samochody, biegnący ludzie, koty, wiewiórki, konie, krowy, skutery, dzieci grające w piłkę, biegnące dzieci, itp.

POZNANIE 12 ZWIERZĄT : Przyjazne dorosłe psy, szczenięta, koty, małe psy domowe, kaczki, kury, zwierzęta udomowione, konie, kucyki, świnie, króliki
Jesli w mlodym wieku szczeniakowi przedstawia sie zapachy osobników innych gatunków to jest on potem mniej agresywny do innych gatunków, ma obnizonym poziomie kortyzolu, hormonu stresu.

12 RÓŻNYCH WYZWAŃ: wchodzenie na, z, w i wokół pudla kartonowego, przechodzenie przez kartonowy tunel, chodzenie po schodach, pokonywanie przeszkód, gra w chowam i szukam, chodzenie przez drzwi, po schodach, elektrycznie otwierane drzwi windy, parasol, balony, skoki przez pnie, kłody, kąpiel, itp.

TRZYMANIE PRZEZ WŁAŚCICIELA I RODZINĘ 12 RAZY W TYGODNIU pod pachą (jak piłkę), za klatkę piersiową, za głowę, pomiędzy nogami właściciela, jak dziecko, trzymanie na podłodze w pobliżu właściciela, zaglądanie do uszu, w zęby, pomiędzy palce, sprawdzanie temperatury, itp.

JEDZENIE Z 12 RÓŻNYCH POJEMNIKÓW, np.: trzęsąca się miska (kula), metalowe pudełko, papier, filiżanka, kubek, blacha do ciasta, patelnia, plastyk, kong, snackball, bustercube, bluzka, torebka papierowa, itp.

JEDZENIE W 12 RÓŻNYCH MIEJSCACH: podwórko, kuchnia, klatka, piwnica, pralnia, łazienka, dom znajomych, samochód, boisko szkolne, pod parasolem, itp.

ZOSTAWANIE SAMEMU, Z DALA OD RODZINY I INNYCH ZWIERZAT (5-45 minut) 12 RAZY W TYGODNIU.

12 RÓŻNYCH OBROŻY I SMYCZY W 12 RÓŻNYCH MIEJSCACH, np. halti, kaganiec metalowy, skórzany, obroża parciana, skórzana, łańcuszkowa, szeroka, pół zaciskowa, szelki, smycz długa, krótka, łańcuszek, lina itp.

UROZMAICONE MIEJSCA SOCJALIZACJI PSA:
tor agility, lotnisko i inne centra transportu, parki, galerie, warsztaty samochodowe, sklepy, banki, bary, ścieżki rowerowe, księgarnie, ogrody botaniczne, autobusy, biura, myjnie samochodowe, stacje benzynowe, kościoły, urzędy, budowy, gabinety, wystawy psów, place szkolenia psów, hale, windy (zwykle i szklane), sklep, pikniki rodzinne, gospodarstwa rolnicze aby zobaczył konie, krowy, kurczaki, restauracje, środki transportu publicznego, mosty, kina, teatry, place golfowe, szkoły, ulica przed szkołą, imprezy sportowe, koncerty, szpitale, lodowisko, fabryki (hałas), biblioteki, poczty, muzeum, kluby nocne, centra handlowe, pokazy, parkingi podziemne, przedstawienia, happeningi, place zabaw, zatłoczone miejsca, metro, dworce, zoo, ulice, okolice placów zabaw, bazary, puby, przyjęcia, lecznica dla zwierząt, psi fryzjer, hotel dla psów; itp.


Ok. 49 dnia życia –pies naturalnie unika ryzyka, więc od tego czasu należy  uczyć psa jak ignorować nieistotne bodźce w środowisku

Szczenięta powinny być oswajane ze wszystkim. co mogą napotkać na swojej drodze w dorosłym życiu. Dotyczy to zwłaszcza wszystkiego. co wzbudzać może lęk: odkurzacz. pralka czy szeleszcząca plastykowa torba. Ruch drogowy - samochody, rowery - dla nas jest czymś zwyczajnym. dla szczenięcia zaś, które pierwszy raz w życiu wyszło na dwór. bardziej kojarzyć się może z ryczącą bestią. Do ciebie będzie należało przezwyciężenie w takim szczenięciu lęku przed tymi nowymi dla niego zjawiskami.
To samo odnosi się do uprawiających jogging: jeżeli nie pozwolisz szczenięciu zaczepiać ich. nie będzie tego również robił jako dorosły pies. po prostu przyzwyczai się do ich widoku.
Nie pozwalaj szczenięciu gonić niczego. staraj się stale "mieć je na oku".

Czas intensywnej nauki - 7 tydzień życia –-mózg szczenięcia jest rozwinięty w takim samym stopniu, jak psa dorosłego.
Rozpoczęcie szkolenia i krótkich sesji szkoleniowych.
Psiak uczy się krótko ale najbardziej intensywnie w całym swoim życiu.

Krótkotrwała nauka poleceń, takich jak siad, waruj, chodzenie na smyczy przy nodze nagradzane smakołykami, pochwałą.

Zabawa z człowiekiem wzmacniająca więź i chęć przebywania z ludźmi.

Uczenie się współpracy z przewodnikiem – praca z psem poprzez zabawę i dużo nagradzania, zainteresowanie konkretnymi zabawami, które są dla psa interesujące i nastawianie uwagi na człowieka.

Od 10 tygodnia do 9 miesiąca życia –pies staje się ‘nastolatkiem’.
Uczy się życia i odkrywa seks. Pojawiają się zachowania charakterystyczne dla rasy, które mogą okazać się problemem i wymagają umiejętnego szkolenia i kontrwarunkowania.


Od dnia osiągnięcia dojrzałości (ok. 1,5 roku) do starości –pies jest dojrzały i zbieramy efekty jego socjalizacji, to dopełnienie przysłowia: ‘Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci’.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz